5è de primària


Dilluns 15 de juny de 202

      Bon dia a totes i tots.

      Hem arribat al final d'aquest curs que ha sigut tan estrany i tan dur per a tothom. Vos vull agrair des d'aquest blog tot el vostre esforç i paciència que heu tingut en aquests mesos. Heu treballat molt i molt bé des de casa. Vull agrair també a tots els pares mares que vos han ajudat tant. 


      Avui no heu de preparar cap activitat. Vos deix una cançó d'acomiadament i d'esperança per tornar-nos a trobar ben aviat. 

Vos agrairia que feu un comentari on digueu alguna cosa que vos ha agradat de les activitats que hem fet i una salutació, recordeu de posar el vostre nom.

      Una abraçada forta. 

      Santi.






Dilluns 8 de juny de 2020

     Bon dia. Aquesta setmana escoltarem una música molt important dins el món de la música clàssica: El "Bolero" de Maurice Ravel.

     Maurice Ravel que va néixer en 1875 a un poble del País Basc francès anomenat Ziburu. Aquest poble és situa al Nord dels Pirineus, molt a prop del País Basc. 
      
     Aquesta peça que escoltarem es va composar per a un ballet, o sigui, que també tingués uns ballarins. Ràpidament es va fer molt famosa, encara que Ravel pensava que no era per a tant.

     En aquesta peça es poden escoltar perfectament tots els instruments de l'orquestra com a solistes (els que fan un solo), o en diferents combinacions (flautí i trompa, trompeta i flauta...). La melodia es va repetint moltes vegades i cada vegada hi ha més instruments que toquen alhora fins arribar a un fortissimo final.

     Escolteu la peça i responeu a les preguntes que us he posat baix.




Preguntes


- Dona 4 exemples d'instruments solistes que apareixen al Bolero.
- Digues 3 exemples de combinacions entre instruments que toquen la melodia.
- N'hi ha dos instruments de la família de vent-fusta que estan construïts de metall i que apareixen com a solistes. Quins són?
- A què et recorda aquesta música?
- Quines sensacions has tingut quan l'has escoltat? (calma, nerviosisme, alegria, tristesa, avorriment, diversió,...)

Recorda d'enviar les teues respostes al meu mail:

sanramar@educaib.eu





Dilluns 1 de juny de 2020


     Bon dia. Només ens queden tres setmanetes de classe. Aquesta setmana anem a fer una activitat musical i plàstica. Hem de construir un instrument musical amb objectes de casa que reciclarem. Com que són objectes quotidians (vol dir que els utilitzem per casa cada dia), han inventat una paraula nova per a referir-se a ells: quotidiàfons

     Jo vaig a proposar-vos alguns quotidiàfons: alguns molt senzills, altres més complicats. Heu de triar el que més us agradi i que penseu que és assequible per a vosaltres. Ho farem de més fàcil a més difícil. Quan el tingueu fet podeu enviar una foto del resultat o un vídeo tocant-lo al meu mail. Recordeu que també és important la decoració final. Comencem.

Fàcils



Kazoo

Per a que funcioni el Kazoo heu de cantar dins del forat gros que queda lliure, veureu què divertit.








MARAQUES

Aquí teniu 3 tipus de maraques






















GUITARRA o LIRA


Aquest instrument es pot fer amb les caixetes dels guants de plàstics o podeu agafar una capsa de sabates i fer-li un forat.








MÉS COMPLICATS



Pal de pluja


Aquí teniu dos exemples de com fer un pal de pluja. Recordeu que a l'interior li podeu posar llegums,  pedretes molt petites, trocets de cupines... abans de tancar-lo per les dos parts poseu la mà en l'extrem obert i el proveu com ho fa al segon vídeo:







GUITARRA 2

Aquí teniu diferents tipus de guitarra, per que trieu segons els materials que teniu a casa. ATENCIÓ! No és necessari utilitzar pistola de silicona.






Sonall

Aquest sonall o tambor de bolles segur que agrada als més petits. Aquí teniu dos exemples de com fer-ho:







Per a les bolletes que colpegen també podeu utilitzar botons. Esper les vostres fotos i els vostres vídeos a sanramar@educaib.eu





Dilluns 25 de maig de 2020

Bon dia. Avui per començar penjaré les solucions de la graella de l'altre dia. Entre parèntesi veureu algun aclariment.



      Ara us explicaré la feina d'aquesta setmana. Anem a repassar la darrera cançó de flauta que farem. Serà una molt fàcil: En Mariano toca piano. Aquí vos deix la partitura:










Heu d'enviar un vídeo tocant la partitura al meu mail: sanramar@educaib.eu



Dilluns 18 de maig de 2020

     Bon dia. Aquesta setmana ens toca llegir una mica i escoltar música. Això sí, un dels gèneres que més agrada avui en dia: El teatre musical.

    Un musical o una obra de teatre musical és una forma de teatre que combina músicacançóball i diàleg. Se sol representar en grans escenaris, principalment els del West End de Londres i els de Broadway, a Nova York Ja fa temps que els musicals han sortit del seu context anglosaxó original i s'han exportat i adaptat a països de tot el món com AlemanyaÀustria, el CanadàFrança, el Japó, els Països BaixosAustràlia o Espanya.
     Alguns musicals especialment famosos arreu del món, dels quals s'han fet traduccions i adaptacions arreu i s'han portat al cinema són Jesucrist SuperStarGreaseWest Side StoryThe Phantom of the OperaCatsLes MisérablesChicagoA Chorus LineRent o Mamma Mia!
     El teatre musical està molt lligat a una altra forma escènica, l'òpera. Aquestes formes es distingeixen contraposant diversos factors: els musicals normalment tenen un major focus en el diàleg parlat,  el ball (particularment fet tant pels actors principals com pel cor); o per l'ús de diversos gèneres de la música popular. En particular, un musical gairebé mai es representa en una altra llengua diferent a la del públic: els musicals produïts a Londres o a Nova York, per exemple, són invariablement en anglès, encara que originàriament haguessin estat escrits en un altre idioma (com, per exemple, Les Misérables, originalment escrit en francès). Mentre que un cantant d'òpera és en principi un cantant, i en segon terme, un actor (i rarament necessita ballar), un actor de musical és primer un actor i després un cantant i un ballarí. Actualment, els compositors de musicals sovint consideren les exigències vocals dels seus personatges tenint present l'intèrpret. A més, actualment, els teatres usen sistemes d'amplificació del so, que serien totalment desaprovats en un context operístic.

       Anem a recordar algun dels temes dels musicals que ja coneixeu:





















Segur que en coneixes molts més. 

     Per a que ens quedin les coses importants ben clares anem a fer una graella on compararem l'òpera i el musical:

     Heu de completar aquesta graella i enviar una foto al meu correu: sanramar@educaib.eu

     Si voleu que afegim algun vídeo de musicals m'ho poseu també. Moltes gràcies.








Dilluns 11 de maig de 2020

     Bon dia. Per començar avui us escriuré les solucions a les preguntes de la setmana anterior:


1. On és conegut el vals? Per tota Europa i Amèrica. Encara que hi ha països asiàtics que també el coneixen.

2. Què vol dir que el vals té ritme ternari? Que el seu compàs té tres pulsacions. O sigui que fem grups de tres pulsacions i podem comptar 1,2,3 mentre l'escoltem. Tenim l'exemple del 3/4.

3. Demana a algun familiar en quina celebració era costum ballar un vals. Era comú, i encara avui en dia, que els nuvis obrissin el ball de les seues noces ballant un vals. També molts de vosaltres m'heu dit que a les festes que es fan a Amèrica dels quinze anys, també és tradicional que es balli un vals. 

4. Demana als teus familiars si coneixen algun dels vals que has escoltat. La resposta aquí és lliure, encara que molts de vosaltres m'heu dit que coneixien moltes de les melodies d'aquests vals.

5. En quin lloc geogràfic (muntanya, riu, mar...) està inspirat el primer vals que has escoltat? Està inspirat en el riu Danubi. Que travessa Europa d'oest a est i desemboca a la Mar Negra.

     A continuació vos diré la feina que m'heu d'enviar aquesta setmana: Heu de fer un vídeo on toqueu amb la flauta la cançó de Sa Garrapinyada i enviar-me-la al meu correu: sanramar@educaib.eu.





Dilluns 27 d'abril de 2020


     Bon dia. A les 15:00 s'acaba el termini per participar al Kahoot!. De Moment ja es veu que hi ha hagut molta participació i que sembla que us agradat. Més endavant farem més. A la tarda faré un petit comentari quan s'hagi acabat el joc.


Comentari del Kahoot!

Vos he de dir que estic molt content de tots els que heu participat. Han hagut més de cent vegades que s'ha jugat i molta gent ho ha intentat moltes vegades, que és el que ens interessa. Encara n'hi ha coses que hem de repassar de equivalència entre les notes. En poder ho repassarem.
Moltes gràcies!!


     De moment continuem amb el tema dels balls i ritmes populars. El darrer que veurem és el Vals.


     El vals és un ball popular molt conegut a Europa i Amèrica des de fa segles. El seu origen és incert, no se sap molt bé si es va inventar a Àustria, França o Itàlia. El seu ritme és ternari,   vol dir que s'utilitza un compàs de tres pulsacions (com el 3/4). Així, sempre que escoltem un vals podem contar 1,2,3,1,2,3... És balla en parella i és molt elegant.

     A Viena, cada dia 1 de gener es fa un concert on toquen molts de vals, ja que una família de compositors famosos el varen posar molt de moda i ara és una costum. Aquests compositors tenien de llinatge Strauss.  Escolteu un vals de  Johann Strauss II molt conegut, Al bell Danubi blau:






     El vals s'ha utilitzat molt en música clàssica i n'hi ha molts d'exemples. Vos deix dos d'ells també molt coneguts, el primer de Txaikovsky i el segon de Xostakóvitx:






Vals de La bella dorment. Txaikovsky




Vals 2 de la suite de jazz. Xostakóvitx



I per acabar amb els exemples escoltarem un vals modern que també es va fer famòs gràcies a la pel·lícula francesa Amelie i que va composar Yann Tiersen.






Vals d'Amelie. Y. Tiersenn



     Ara heu de respondre a unes preguntes i enviar la resposta al meu correu electrònic sanramar@educaib.eu.



1. On és conegut el vals?

2. Què vol dir que el vals té ritme ternari?

3. Demana a algun familiar en quina celebració era costum ballar un vals.

4. Demana als teus familiars si coneixen algun dels vals que has escoltat.

5. En quin lloc geogràfic (muntanya, riu, mar...) està inspirat el primer vals que has escoltat?



     Per acabar has de repassar la partitura de flauta que és com un vals: Sa Garrapinyada. Vos la deix per a que aneu practicant:




Aquí teniu un vídeo per a que vos ajudi.







Dilluns, 20 d'abril de 2020

     Bon dia. Després d'aquestes vacances confinades, anem a continuar amb les nostres classes de música. Dedicarem el nostre temps a repassar aspectes donats a classes i coneixerem altres coses que estiguin relacionades amb allò fet.

      El primer que farem avui és un joc que vos he preparat per kahoot. Abans de jugar al joc heu de repassar els noms de les figures musicals: 





I ara que sabem els noms,  anem a veure la relació que hi ha entre elles. Heu de recordar que que sempre és una relació de doble i meitat. O sigui: la rodona val el doble que la blanca i la blanca val la meitat que la negra; la blanca val el doble que la negra i la negra val la meitat que la blanca, etc.
      Per a que ho tingueu més clar vos deix una altra imatge:



      Si vos fixau, de cada rodona tenim dues blanques; de cada blanca, dues negres i de cada negra, dues corxeres. Però si ho fem al revés amb dues corxeres equivalen a una negra; dues negre equivalen a una blanca i dues blanques equivalen a una rodona. 

Ara ja podeu fer el kahoot. Entreu al següent enllaç i jugueu tantes voltes com vulgueu, recordar de posar el nom i la primera lletra del vostre llinatge, per exemple Marc T. Podreu fer el Kahoot fins al proper dilluns.



Kahoot!


Recordeu que s'havia d'enviar un video tocant la cançó En aquesta illa tan pobra.
Més amunt teniu les instruccions.





Dilluns 6 d'abril de 2020


      Bon dia. Abans de tot us volia agrair totes les vostres respostes i vídeos que he rebut. Si algú encara no ha pogut, m'ho pot enviar al meu correu electrònic.

     Per començar, donarem resposta a les preguntes de la setmana passada: 

     1. De quina família d'instruments és la guitarra? Corda pinçada
     2. On va aparéixer la Rumba catalana?A Barcelona, dins de la comunitat gitana.
     3. Què és el ventilador? És un moviment de la mà dreta on combina el gratat de les cordes amb colps a la caixa de ressonància de la guitarra, de manera que la guitarra es converteix al mateix temps en un instrument de corda i de percussió
     4. Quins noms de cantants de Rumba catalana importants coneixes? Peret, El Pescailla, i avui en dia hi ha grups nous com Gertrudis, Txarango... que també l'utilitzen la rumba.



     Com vaig dir, la tasca d'aquesta setmana serà enviar un vídeo on sortiu tocant amb la flauta la cançó En aquesta illa tan pobra. Teniu la partitura i un vídeo per practicar més amunt. Tindreu de temps fins dia 20 d'abril. 

     Ho podeu enviar tot al següent mail: 

sanramar@educaib.eu


      Per enviar els vídeos heu de baixar-li la qualitat per a que es puguin acceptar. Moltes vegades surt a l'apartat del mòbil d' Ajustaments de càmara i després Mida de foto. Si poseu una mida més petita, els vídeos ocuparan menys espai.

     També ho podeu enviar per una plataforma d'enviaments d'arxius com wetransfer.com. Altra gent també ha compartit els arxius per Google Drive.




Dilluns, 30 de març de 2020.

     Bon dia. Aquesta setmana ens toca treballar una mica. Anem a fer un repàs de les coses que hem parlat els darrers dies. Haureu de contestar a unes preguntes sobre la Rumba catalana i heu de preparar un vídeo que haureu d'enviar al correu que vos donaré per Bynapp abans del proper diumenge. En aquest vídeo heu de cantar una de les estrofes i la tornada de la cançó Qualsevol nit pot sortir el sol.  O sigui que heu de triar una part i a continuació la tornada: "O benvinguts, passeu, passeu..."

     Aquí teniu les preguntes:

     1. De quina família d'instruments és la guitarra?
     2. On va aparéixer la Rumba catalana?
     3. Què és el ventilador?
     4. Quins noms de cantants de Rumba catalana importants coneixes?
     
     Les respostes es poden enviar pels comentaris del blog o al correu que teniu al Bynapp. Podeu enviar escrit al missatge o fer una foto i enviar-ho. 


I aquí teniu la lletra de Qualsevol nit pot sortir el sol per si la necessitau:




Recordeu de practicar la cançó de En aquesta illa tan pobra amb la flauta perquè la propera setmana demanaré un vídeo on haureu de sortir tocant vosaltres.






Dilluns 23 de març de 2020.

     Avui recordarem allò que vàrem parlar de la rumba catalana. Recordeu on es va crear? Recordeu com es va crear? Vos deix el text que vàrem treballar a classe per fer-li un repàs:



     Ara escoltarem dos cançons que tenen el ritme de rumba. El primer és la conegudíssima "Borriquito" de Peret. Fixeu-vos que aquest vídeo està enregistrat a Eivissa. La següent cançó és més moderna i és del grup Dusminguet. Es diu Rumbeta bona. Escolteu-les que són molt divertides.









     A continuació recordarem què era això del "ventilador". Fixau-vos en el següent vídeo on explica que és un moviment de la mà dreta on combina el gratat de les cordes amb colps a la caixa de ressonància de la guitarra, de manera que la guitarra es converteix al mateix temps en un instrument de corda i de percussió.






     Avui per acabar repassarem la cançó en flauta de En aquesta illa tan pobra. Aquesta cançó és molt antiga i utilitza una melodia que també és utilitzada per a moltes altres cançons d'Eivissa i Formentera. Recordeu que heu de practicar la part de flauta dolça 1.

      Aquí teniu la partitura per si algú la necessita:



I aquí teniu un vídeo per ajudar-vos.








Bon dia a tothom. Per començar aquest blog repassarem les cançons que hem fet a les darreres classes.  

Vos han de sortir molt bé.

Aquí teniu dues versions de la cançó de Jaume Sisa "Qualsevol nit pot sortir el Sol". La primera és la versió de rumba catalana del grup Los Manolos i l'altra és la versió original de Jaume Sisa. 





6 comentaris:

  1. Hola Santi,soc l'Ainara de 5éA
    Es pot cantar la cancó de"cualsevol nit pot sortir el sol" en les dues versions?

    ResponElimina
  2. Hola Ainara. Clar. La que més us agradi, o les dues.

    ResponElimina
  3. Hola Santi,soc l'Ainara de 5éA
    Una pregunteta:la cancó de la flauta la hem de repetir dues vegades o no cal??

    Fins aviat
    Ainara

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Ainara. Amb una vegada és suficient.
      Una abraçada.
      Santi.

      Elimina
  4. Arnau 5èB
    L'activitat que més m'ha agradat es fer un instrument. Bon estiu Santi...No és un adéu perquè ens veiem al Setembre

    ResponElimina

Recorda escriure el teu nom, llinatges i curs. Gràcies.